293 resultaten

05 maart 2024

De hartslag van ecosystemen meten

Susan Steele-Dunne ontvangt een NWO Vici-beurs. Hiermee gaat zij onderzoek opzetten om de ‘hartslag’ van ecosystemen op aarde in de gaten te houden met radarmetingen. Als we begrijpen hoe deze hartslag gedurende de dag varieert, is het mogelijk om al in een vroeg stadium vast te stellen dat de gezondheid van een bos achteruit gaat. Dit draagt bij aan betere voorspellingen over hoe ecosystemen reageren op klimaatverandering. Uiteindelijk kan dit kansen bieden voor vroegtijdige interventies.

01 maart 2024

Collega prof.dr. Pacelli Zitha (GSE) overleden

12 februari 2024

Wolken verdwijnen als sneeuw voor de zon tijdens zonsverduistering

Stapelwolken boven land beginnen bijna direct te verdwijnen tijdens een gedeeltelijke zonsverduistering. Dat laat nieuw onderzoek zien van het KNMI en de TU Delft. Tot voor kort resulteerden satellietmetingen tijdens de verduistering in donkere vlekken in de wolkenkaart. Dankzij een nieuwe methode konden de metingen worden hersteld. De resultaten kunnen gevolgen hebben voor climate engineering. Verdwijnende wolken zouden namelijk de afkoelende werking van een kunstmatige zonsverduistering deels teniet kunnen doen. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in Nature Communications Earth and Environment.

02 februari 2024

NWO-subsidie voor gebruik van mensgerichte AI bij crowd- en crisisrespons

Het AI-COMPASS consortium, onder leiding van TU Delft, ontwikkelt real-time ondersteuningssystemen die rekening houden met context, gedrag en waarden. Dit project wordt gefinancierd door het programma Collaboration between Humans and (semi-)Autonomous systems van NWO.

22 januari 2024

Studenten maken Rotterdam overstromingsbestendig tijdens hackathon

De 182e Dies Natalis van de TU Delft stond in het teken van het thema "Redesigning Deltas", om te benadrukken dat we onze aanpak moeten herzien om delta's over de hele wereld in de toekomst veilig en leefbaar te houden. In aanloop daarnaartoe vond de er een hackathon plaats, waarbij studenten van uiteenlopende disciplines werden uitgedaagd hun handen ineen te slaan.

17 januari 2024

Delft Global Lunch: Resilient Delta’s

On the 9th of January 2024, TU Delft | Global Initiative organised a special edition of the Global Lunch: Resilient Delta’s Worldwide. This was to coincide with the Dies Natalis week, which centred on Resilient Delta’s and all throughout the week leading up to the Dies Natalis on Friday 12th of January, events were set up to call attention towards achieving resilient delta’s.

09 januari 2024

Oude tijden herleven voor klimaatadaptatie

Extreme regenbuien worden steeds extremer en periodes van droogte komen steeds vaker voor. Om de Nederlandse delta leefbaar te houden zullen er aanpassingen nodig zijn, zoals extra waterbuffers. Nederland kent een geschiedenis van strijd tegen het water, maar maakt ook gretig gebruik van het water. Wat kunnen we leren van ons erfgoed? Erik Mostert, docent en onderzoeker Watermanagement bij de TU Delft, ontwikkelde verschillende strategieën voor de provincie Zuid-Holland om beter bestand te zijn tegen klimaatverandering. Inspiratie daarvoor was afkomstig van Nederlands erfgoed: trekvaarten.